Witaj

Czytając recenzje, zauważyłem kilka różnych sposobów na poznanie i przedstawienie brzmienia np: słuchawek.
Całkowity brak informacji o użytej do odsłuchu elektronice i kablach.
W innym miejscu opis ogólny, anonimowy względem sprzętu towarzyszącego, za to pod recenzją lista wielu urządzeń: daców, pre-daców, wzmacniaczy, kabli, stolików  oraz bardzo dokładna nazwa i specyfikacja użytego laptopa.
W jeszcze innym dokładny opis brzmienia danego modelu słuchawek z wieloma urządzeniami, które były pod ręką i względem wszystkich słuchawek, które były w zasięgu.

Ja postanowiłem słuchać inaczej.
Więc jak będę to robił?

Początkowo używałem tylko jednego systemu do słuchania słuchawek i był nim mój system głośnikowy B, który służył mi głównie przy oglądaniu filmów.
Szybko się okazało, że słuchawki są moim głównym obiektem zainteresowań i recenzji. 
Ponieważ jest ich bardzo dużo i w bardzo szerokim zakresie cen od 300zł po 30000zł, to nie mogę wszystkich traktować tak samo.
W związku z tym, z jednej strony pojawiła się potrzeba podniesienia jakości muzyki z systemu głównego, a z drugiej potrzeba dołożenia tańszych systemów, podobnych do tych jakich Ty używasz.

Skończyło się na trzech systemach: A, B i C, wysokiej klasy ale różnego typu i w bardzo zróżnicowanych cenach. 
Każdy z nich bardzo dobrze znam, Wszystkie moje systemy audio oferują wysoką neutralność i przeźroczystość dla sygnału muzycznego i jednocześnie wzmacniacze mają wystarczająco dużą moc aby bardzo dobrze prowadzić każde słuchawki.

Zacznę od końca czyli od najtańszego - C, ponieważ nalepszy system A, najczęściej się zmienia więc zamieszczam aktualizacje.

ZESTAW ODSŁUCHOWY C:
- Logitech Touch -
strumieniowiec odtwarzający natywnie Tidal, działający na niezawodnej platformie LMS
- TEAC VRDS-9 
- dyskofon (odtwarzacz płyt CD) z napędem VRDS i czterema przetwornikami BB PCM1702 typu R2R
- TEAC AG-H550 - wzmacniacz z tunerem i przetwornikiem na pokładzie.

tauchteac vrds9 i ag g550
W moim egzemplarzu H550, podłączyłem wyście z końcówek mocy, do wyjścia słuchawkowego typu duży Jack. W ziązku z tym oferuje dla słuchawek 20W/32 Ohm. To olbrzymia moc i duży zapas w impulsie dla każdych słuchawek.
Urządzenia te nie są już produkowane ale można kupić używane w bardzo dobrym stanie za około 4kzł

ZESTAW ODSŁUCHOWY B: 

2.2023 - dołożyłem dyskofon LINN Ikemi

Ikemi służy głównie jako transport CD połączony z przetwornikiem BRZHIFI NCX10 kablem AES/EBU ze srebra 6N oraz jako kompletny odtwarzacz połączony kablem symetrycznym XLR ze srebra 6N do wzmacniacza GUSTARD H20S. 

zestaw b z linn ikemi
- Logitech Touch - strumieniowiec odtwarzający natywnie Tidal, działający na niezawodnej platformie LMS
- BRZHIFI NCX10 - przetwornik ze zbalansowaną ścieżką sygnału, wykorzystujący scalak AKM AK4499.
Urządzenie ma wbudowany odbiornik Bluetooth 5.0 oraz wzmacniacz słuchawkowy o mocy: 700mW/32Ohm
- GUSTARD H20Swzmacniacz dual mono, o zbalansowanej ścieżce sygnału i sekcji
 mocy opartej na 16 tranzystorach pracujących w klasie A.
Wzmacniacz oferuje aż 12W/32Ohm w kl. A przy THD 1% oraz 6W/32Ohm przy ekstremalnie niskich zniekształceniach: THD <0.0005%IMD:<0.0005%

tauchbreez nxc10gustar h20s
Uważam, że ten zestaw mimo umiarkowanej ceny, około 11kzł, oferuje najlepszy dźwięk ze wszystkich systemów, których słuchałem, o mniejszych wymiarach od pełnego. H20S jest poza wszelką konkurencją typowych wzmacniaczy słuchawkowych. 

SYSTEM ODSŁUCHOWY A:

5.2024 - zmieniłem stolik audio z NORSTONE Bergen 2 na zrobiony na zamówienie.

stolik audio 2

Podobnie jak poprzedni, ma modułową budowę ale każda półka opiera się na czterech nogach, zamiast trzech, co ułatwia podłączenia kabli.
Półki zrobione są ze sklejki o grubości 20mm, wcześniej były ze szkła grobości 10mm.

stolik audio nozka
Nóżki są stalowymi rurkami o ściance grubości 2,5mm. Wszystkie wypełniłem przesianym paskiem rzecznym.
W Bergen 2 rurki mają ściankę o grubości 1mm. Stopki na których stoją kolce są wytłoczone z blachy.
W obecnym stoliku stożki i stopki są masywne i wykonane z litej stali stopowej.
Dołożyłem jedną półkę, razem jest pięć, w celu postawienia wypożyczonych urządzeń do recenzji, jak AURALIC Aries.

Ogólnie nowy stolik ma znacznie lepsze tłumienie wibracji, zarówno z podłogi, jak i generowanych przez pracę urządzeń, na nim stojących.
Przekłada się to na jeszcze gładszy dźwięk, bardziej precyzyjny i dociążony bas, głębszą scenę dźwiękową

1.2023 - dołożyłem przedwzmacniacz TANYU TA-801

z pre tanyu od 2.2023
TA-801 to urządzenie klasy Hi-End, o symetrycznej, dual mono budowie i zbalansowanej ścieżce sygnału. Zbudowany jest na najlepszych komponentach, a układy wyjściowe na tranzystorach, pracujących w klasie A. Sterowany z pilota. Recenzja za kilka miesięcy.

TANYU TA 801

- ONKYO M5890 - konstrukcja dual mono, posiadająca w pełni zbalansowaną ścieżkę sygnału - opis poniżej.

onkyo m5890 wskaznik mocy
- Pioneer S-H810V - głośniki 4-drożne z obudowami z litego drewna. Mimo skromnej postury i niskiej ceny są to bardzo zaawansowane technicznie konstrukcje klasy hi-end. Membrany jednostek basowych i średniotonowych zrobione z kevlaru. Kopólki wysokotonowe umieszczone w centrum średniotonowych. Dodatkowo przetworniki magnetostatyczne wstęgowe, które przetwarzają zakres częstotliwości powyżej 16kHz. 
Wybrałem te głośniki ponieważ mimo małych gabarytów i przetworników o średnicy 13cm, grają zakres 35Hz-100kHz, co bardzo dobrze pasuje do średniej wielkości salonu w mieszkaniu. Zdjęcie poniżej.

Trzecim elementem systemu A jest oczywiście źródło, a to się zmienia. Poniżej w chronologii od ostatniego czyli obecnie używanego.

9.2021 - zmiana źródła w zestawie A z integry SHANLING CD500 na zestaw dzielony:
- SONY CDP-XA7ES - dyskofon z nieruchomo zamontowaną głowicą lasera i zbalansowaną ścieżką sygnału.
Wykorzystuję go jako integrę dostarczającą wyśmienitej jakości sygnał analogowy do wzmacniaczy słuchawkowych, które odsłuchuję oraz... jako wysokiej klasy CD-transport dostarczający sygnał cyfrowy SPDiF przez złącza Toslink oraz RCA, do zewnętrznego przetwornika.
- ACCURATE D1000 - topowy przetwornik zbudowany na dyskretnych układach R2R, w zasilaczu są 4 trafa, waga 18kg - recenzja w przygotowaniu.
Ponieważ ma regulowany poziom sygnału analogowego i dużą wydajność prądową więc steruje bezpośrednio wzmacniaczem mocy M5890.
Szukam odpowiedniej klasy przedwzmacniacza i gdy go znajdę, to dołączę do systemu. PS. wyświetlacz jest za lustrem stąd taki widok.

zrodlo dzielone w systemie b
Dźwięk tego źródła jest poza, a właściwie ponad tym, co oferują współczesne przetworniki klasy Top Hi-End, wykorzystujące układy scalone typu delta-sigma, np: Sabre. Dokładny opis brzmienia za kilka miesięcy.

7.2020 - zmiana źródła w systemie A na SHANLIG CD500
Sprzedałem kombo C.E.C. i zatąpiłem je dyskofonem SHANLING CD500, który steruje bezpośrednio wzmacniaczem mocy ONKYO M5890. 

p4198874 2
SHANLING CD500 posiada mechanizm Philps CD-PRO 2, w którym płyta CD wkładana jest na oś z góry i trzymana przez docisk magnetyczny, który ukryty jest w dużej, akrylowej pokrywie.
W sekcji elektronicznej pracują cztery przetworniki Burr-Brown PCM 1704K o topologii R2R oraz włączany układ NPC SM584, który podnosi parametry sygnału 16/44 z płyty CD do 24/192. Ścieżka sygnału jest w pełni zbalansowana. Wyjścia XLR mają bufor dyskretny, a wyjścia RCA na dwóch lampach Electro-Harmonix 6922. Obudowa jest skomplikowana i antyrezonansowa, co skutkuje wagą 17kg. CD500 ma regulowany poziom sygnału wyjściowego w zakresie 0-4,4V
 
p4198877 2
SHANLING CD500 jest bardzo neutralny ale jednocześnie muzykę przedstawia barwną i dynamiczną. Potęgę basu i masywność instrumentów ma nieco mniejszą niż C.E.C. TL-3N VM + DA3N ale nadrabia trochę lepszą mikrodynamiką. Rozdzielczość jest podobna. Kombo C.E.C. oferuje większą plastykę muzyki, a CD500 większą żywiołowość.


6.2019 - zmiana źródła w systemie odsłuchowym A na C.E.C. TL3N VM + DA3N

img 20190428 161624

                                                   p8048435 c.e.c. tl3n docisk płyty CD

Ponieważ chcę odsłuchać i napisać recenzje wzmacniaczy słuchawkowych, postanowiłem zmienić źródło, którego używałem - CAIRN Mistrale/Breeze, na takie, które ma dwa wyjścia zbalansowane. Jedno o stałym poziomie sygnału i drugie o regulowanym, działające niezależnie. Dzięki temu będę mógł z jednego źródła słuchać jednocześnie końcówkę mocy ONKYO M-5890 z wyjścia regulowanego i wzmacniacz słuchawkowy z wyjścia o stałym poziomie sygnału. To bardzo przydatne mi rozwiązanie, oferują, ze znanych mi firm, tylko przetworniki i dyskofony McInstosh i dwa modele przetworników C.E.C.
Ponieważ mam już transport firmy C.E.C. model TL3N, ulepszony przez firmę Van Medevoort, postanowiłem dokupić przetwornik tej samej firmy do kompletu.
Najpierw kupiłem dobrze mi znany i wręcz kultowy model DX71 MkII LE czyli w wersji Limitowanej, która ma srebrny kolor i brzmi lepiej od poprzedników.
Niedługo potem trafiłem na bardzo rzadko pojawiający się model DA3N. To urządzenie stylistycznie pasuje do transportu TL3N ale nie tylko wygląd zdecydował o zakupie. Kupiłem je głównie daltego, że posiada interfejs I2S zbudowany wyjątkowo tylko przez C.E.C., na czterech złączach cyfrowych SPDiF, które oferuje niespotykaną jakość transferu sygnału z transportu do przetwornika.
To połączenie oferują tylko transporty TL3N, TL2N, TL1N i TL0 w wersji 3.0 oraz przetworniki: DA3N, DA1N i DA0 3.0. Potrzebne są cztery kable 75 Ohm klasy hi-end. Użyłem kabli z rdzeniem typu Litz, zrobionych ze srebra 6N.

Dźwięk nowego źródła opiszę dokładnie w recenzji. Teraz napiszę w skrócie, że TL3N VM + DA3N łączy bardzo dobrą rozdzielczość i mikrodynamikę z potęgą i plastycznością klasy hi-end. Przestrzeń między instrumentami jest tak samo duża jak prezentuje CAIRN Mistrale/Breeze ale bryły instrumentów mają większą masę i są trójwymiarowe. To właśnie niezwykła umiejętność transportów C.E.C. z paskowym napędem płyty i lasera. Barwy instrumentów i głosów ludzi są pełniejsze i przez to bliższe temu, co słyszę na żywo, w czasie koncertów akustycznych. Całościowo potęga i skala dźwięku jest znacznie większa niż z zestawu CAIRN.


Źródło:
CAIRN Mistrale / Breezecd-transport z odsłoniętym napędem na górze i DAC z upsamplingiem i czterema filtrami cyfrowymi, które pozwalają na dopasowanie dźwięku do rodzaju muzyki oraz regulacją poziomu sygnału na wyjściach.

img 20180218 120853


                                           CAIRN Mistrale Breeze   CAIRN Mistrale z góry

Zestaw CAIRN oferuje bardzo ekspresyjny dźwięk, pełen szczegółów i kontrastów mikrodynamicznych. Świetnie oddaje plany muzyczne i akustykę sal nagraniowych. Balans tonalny jest wyważony więc dobrze się sprawdza z różnymi słuchawkami i kolumnami.

Wzmacniacz:
ONKYO M5890 – potężna końcówka mocy o konstrukcji dual-mono i zbalansowanej ścieżce sygnału, ma wyprowadzoną moc także do wyjścia na dużego Jacka dla słuchawek.

                           ONKYO M5890   onkyo m 5890 tyl

Oferuje moc ciągłą: 200/8, 360/4 i ponad 50W / 32Ohm w tym 5W w klasie A. Tak ogromna moc daje mi pewność, że żadnym słuchawkom nie zabraknie prądu i nie pojawi się kompresja dźwięku, przy najsilniejszych impulsach basowych.
Jest perfekcyjnie wykonana, waży 30kg i ma bardzo wyśrubowane wszystkie parametry techniczne: THD: 0,005%, S/N: 120, PM: 1Hz-100kHz.  Dzięki temu gwarantuje bezkompromisowy syganał o jakości zależnej tylko od źródła dźwięku. 

Elektronika zasilana jest z listwy Gigawatt PF1.
Używam kabli z czystego srebra, zrobionych dla mnie przez pasjonata wg moich wytycznych:
- sieciowe - klasy 5N
- sygnałowe analogowe i cyfrowe - klasy 6N
- głośnikowe - klasy 5N
- słuchawkowe - klasy 6N
Te kable są skrajnie przeźroczyste akustycznie, w każdym aspekcie dźwięku więc i najwyższa neutralność.
Dają mi pewność, że praktycznie nic nie zmianiają w dźwięku.
Zatem, gdy używasz typowych kabli z miedzi, to znając ich sygnaturę dźwiękową, będziesz mógł dostroić dźwięk słuchawek, głośników w swoim systemie, według własnych upodobań.

Dźwięk ze sprzętu zawsze odnoszę do tego na żywo, jaki słyszę w salach koncertowych i klubach.

Punktem odniesienia, w domowej reprodukcji muzyki, jest dla mnie system z pełnopasmowymi głośnikami elektrostatycznymi FINAL SOUND 1000i oraz źródła i wzmacniacza.

final sound 1000i 1

Głosników nie zmieniam od wielu lat, bo nie znam lepszych ani ciekawszych ale elektronikę z nimi wspólpracującą, zmieniałem kilka razy.
Zatem poniżej opis źródeł i wzmacniaczy, w kolejności odwrotnej czyli od najnowszych, obecnie używanych, na początku.

Zmiana: styczeń 2022r.
Dołożyłem przedwzmacniacz aktywny DUSSUN R10, w celu sprawdzenia, czy mogę uzyskać lepszy dźwięk z dyskofonu CD500, bez tłumienia jego sygnału wyjściowego.

shanling cd500dussun r10
DUSSUN R10 ma symetryczną budowę dual mono i w pełni zbalansowaną ścieżkę sygnału. Układ elektroniczny jest zbudowany całkowicie na elementach dyskretnych. Tranzystory wyjściowe pracują w kl. A. Regulacja głośności odbywa się bez użycia potencjometru, poprzez układy dyskretne, sterowane cyfrowo z krokiem 0,1dB. Obudowa jest monoblokiem wykonanym z alumiunium, z wydrążonymi wieloma komorami, na poszczególne sekcje, co skutkuje wagą 18kg.

Zmiana: wrzesień 2021.
Sprzedałem MILLENNIUM mk2 aby kupić wersję mk3, która działa z plikami 24/192 ale przez kilka miesięcy nie znalazłem oferty.
W ziązku z tym zmieniłem elektronikę na bardziej klasyczny zestaw.

shanling cd500vincent sp 998final 1000i

W roli źródła dźwięku dyskofon SHANLING CD500. Posiada on mechanizm Philps CD-PRO 2, w którym płyta CD wkładana jest na z góry i trzymana przez docisk magnetyczny, który ukryty jest w dużej akrylowej pokrywie. W sekcji elektronicznej pracują cztery przetworniki Burr-Brown PCM 1704K o topologii R2R oraz włączany układ NPC SM584, który podnosi parametry sygnału 16/44 z płyty CD do 24/192. Ścieżka sygnału jest w pełni zbalansowana. Wyjścia XLR mają bufor dyskretny, a wyjścia RCA na dwóch lampach Electro-Harmonix 6922. Mechanizm czytający płyty CD jest podwieszony do górnej części skomplikowanej, antyrezonansowej obudowy. Całość waży 17kg. Ponieważ CD500 ma regulowany poziom sygnału wyjściowego w zakresie: 0-4,4V to bezpośrednio steruje wzmacniaczami mocy.

shanling cd500 z gory
W roli napędu dla głośników, używam teraz pary monobloków VINCENT SP998. Piece te mają w pełni zbalansowaną ścieżkę sygnału.
Każdy ma zasilacz oparty na trafo, o mocy 1,5kW oraz 12 tranzystorów mocy, które są zdolne dostarczyć moc ciągłą: kl. A: 50W/8Ohm, kl. AB: 300/600/1000.
Dźwięk z głosników FINAL 1000i stał się bardziej masywny i ma potężniejszy bas. Szybkość, zwartość i mikrodynamika jest trochę mniejsza od tej, którą oferuje Power-DAC MILLENNIUM mk2.

Na początku...
Głosniki FINAL 1000i napędzane są przez wzmacniacz cyfrowy TacT MILLENNIUM mk2.
W roli źródła sygnału cyfrowego CEC TL-2 – CD-transport z paskowym napędem płyty i lasera.

p2210091 2
Płyta w transporcie ładowana jest z góry i dociskana cięzkim krążkiem z mosiądzu, który niweluje wibracje płyty. W TL-2 przesuw głowicy lasera i kręcenie płytą CD odbywa się nie bezpośrednio, jak we wszystkich innych napędach, a poprzez paski gumowe. To rozwiązanie niweluje przenoszenie drgań od silniczków.
Dzieki temu odczyt danych z płyt CD odbywa się z niezwykłą precyzją, a ta skutkuje bardzo przestrzennym i plastycznym brzmieniem muzyki.
                                                       
c.e.c. tl 2 docisk plyty cd 
Wzmacniacz TacT ma pokrętło głośności w postaci wielkiego i ciężkiego pierścienia z aluminium, który obraca się bezgłośnie na łożyskach igłowych. W jego centrum umieszczony jest nieruchomy wyświetlacz, odjazd!

                                                      p2210086 p2210088

TacT MILLENIUM mk2 to wzmacniacz całkowicie cyfrowy, inaczej ujmując Power-DAC. Nie ma nic współnego z klasą D.
Wzmacnia cyfrowy sygnał muzyczny, bez zamiany go na postać analogową więc nie wnosi wszystkich zniekształceń wynikających z konwersji C/A. Jest nieprawdopodobnie szybki w działaniu. Oferuje moc 300W/4Ohm, a w impulsie może dostarczyć prąd o wartości aż 100A! Zakres dynamiki osiąga niespotykane 140dB. Jego konstrukcja jest bezkompromisowa, a jakość wykonania niespotykana. Waży 30kg.



Zapraszam serdecznie do czytania moich recenzji i udziału w dyskusji na FORUM.

Józef Bywalec